La o simplă căutare pe internet apar mai multe nume creditate cu inventarea tipului de propulsie folosit în prezent de majoritatea aeronavelor.
Așadar, cine a inventat motorul cu reacție, de fapt?
Potrivit Early Aviators, acesta este Alexandru N. Ciurcu. Inventator și publicist, Ciurcu s-a născut pe 29 ianuarie 1854 în localitatea Șercaia din Brașov și a decedat pe 22 ianuarie 1922 la București. Împreună cu Just Buisson, el a construit și încercat unul dintre primele motoarele cu reacție.
După liceu, Alexandru Ciurcu a studiat Dreptul la Universitatea din Viena (1873), dar a studiat și științe tehnice. Întors în România, ca jurnalist, a atacat Guvernul și a fost forțat să fugă la Paris, Franța. Acolo, Alexandru Ciurcu s-a întâlnit cu un vechi prieten, Just Buisson, jurnalist, și el pasionat de subiecte tehnice.
Cine a inventat motorul cu reacție? Ciurcu și Buisson au proiectat și construit un motor bazat pe forța de propulsie datorată gazelor produse prin ardere într-o cameră mică. Camera era mai mică decât orice alt generator de gaz din vremea sa. Motorul era format dintr-un recipient de 2 litri care avea un orificiu de 3 mm diametru. Gazele de ardere au produs o presiune internă de 10-15 atmosfere.
Pe 13 august 1886, ei și-au folosit cu succes motorul pe o barcă care a navigat timp de 15 minute împotriva curentului râului Sena. Aceasta a fost prima barcă cu motor cu reacție.
„La Nature” a publicat în nr. 735, din 2 iulie 1887, recenzia „Experience du propulseur a reaction du M.M. Just Buisson et Alexandru Ciurcu (Experiența motorului cu reacție a lui M.M. Just Buisson și Alexandru Ciurcu”, cu o prefață de G. Tissandier și o poză cu barca cu motor.
Pe 12 octombrie 1886, cei doi au primit brevetul francez nr. 179001 privind „Barca cu reacție. Motorul cu reacție”, iar ulterior brevete din alte țări: Germania (nr. 39964/1886), Anglia (nr. 8182/1882), Belgia (nr. 77755/1887) și Italia (21863/1887). ).
Pe 16 decembrie 1886, inventatorii au construit un alt motor, cu un cazan mai mare pentru a dezvolta o presiune mai mare și o viteză crescută a gazelor evacuate. Din păcate, motorul a explodat, ucigându-l pe Just Buisson și pe un al treilea tânăr care conducea barca. Alexandru Ciurcu a fost judecat pentru omor, dar a fost găsit nevinovat.
La cererea unui domn Gaston Tissandier, Ciurcu a făcut alte experimente cu motorul cu reacție, la baza militară Scoran – Livry. De data aceasta, a fost ajutat de Emil Sarrau și Paul Vieille. Ei au montat cu succes motorul pe o drezină, în 1888, experimentul având succes.
Alexandru Ciurcu a organizat în 1889 la Paris primul pavilion românesc în cadrul unei expoziții universale. În 1890, Ciurcu s-a întors la București, unde a lucrat pentru mai multe ziare.
Alexandru N. Ciurcu și Just Buisson rămân cunoscuți pentru elaborarea principiului motorului cu reacție.
Sundar Pichai, cel mai tare om de la Google. „Poartă-ți eșecurile ca pe o medalie de onoare”
Lumea lui Ridley Scott, de la „Alien” la „Ultimul duel”. Este în top 25 cei mai bogați regizori
Lordul Francis Bacon și dezgustul său pentru filosofia aristotelică „nefructuoasă”